SCENARIUSZ ZAJĘCIA Opracowała: Barbara Poprawska TEMAT: Ćwiczę z mamą, ćwiczę z tatą. DATA REALIZACJI: 6.11.2002. ZAGADNIENIA PROGRAMOWE: • Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie W. Sherborne *inicjowanie ruchów prowadzących do poznania własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni *inicjowanie ruchów kształtujących związek jednostki z otoczeniem fizycznym *inicjowanie ruchów wiodących do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem *inicjowanie ruchów prowadzących do współdziałania w grupie *inicjowanie ruchów kreatywnych /program s.48/ CELE OPERACYJNE: • Dzieci powinny *poznać możliwości swojego ciała *zgodnie współdziałać z innymi *wykonywać ruchy niekonwencjonalne METODA: Ruchu Rozwijającego W. Sherborne FORMY: • Indywidualna • W parach, w małych zespołach • Z całą grupa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: • Kaseta ,,Rytmy’’ • Magnetofon • Karimaty • Koce
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
I. Przygotowanie: 1.Wprowadzenie miłego, radosnego nastroju 2.Wrzucenie do kosza kartek z napisem ,,Moje problemy’’ /zadanie dla rodziców/
II. Zajęcie główne: 1. Przeprowadzenie krótkiej rozgrzewki, ćwiczenia rąk, nóg, tułowia na przemian z marszem, ćwiczenia oddechowe 2. Ćw. indywidualne i w parze z rodzicem /wyczuwanie własnego ciała/: • Masaż-dzieci biorą karimaty i kładą się na nich na brzuchu, rodzice głaszczą, masują /zmiana ról/ • Kręcenie się na pośladkach w kółko, w jedną i w drugą stronę • Siad na karimacie /dziecko obok rodzica/ przyciąganie kolan, opadanie do leżenia 3. Ćw. indywidualne /wyczuwanie nóg/: • Siad na karimacie tyłem do siebie, zginanie kolan, wypychanie ich dłońmi do ziemi • Stanie: marsz i bieg w rytmie muzyki, w miejscu i z przemieszczaniem się • Marsz na ,,sztywnych’’ nogach • Bieg po sali z równoczesnym uderzaniem o pośladki • Zabawne miny /wyczuwanie twarzy/, dziecko siedzi naprzeciwko rodzica, starają się wzajemnie rozśmieszyć 4. Turlanie się /wyczuwanie całego ciała/. Rozłożenie trzech koców, wszyscy stają wokół w małych odstępach, kolejno turlają się, oczekujący kołyszą się na boki w rytmie muzyki 5. Ćw. w parach i w grupie: • Jedna osoba robi ,,mostek’’, a druga obchodzi ją na czworakach /zmiana ról/ • Rodzice robią ,,tunel’’- dzieci jeden za drugim przechodzą w dowolny sposób /czołgają się, czworakują itp./ • Dzieci siadają jeden za drugim , oburącz trzymają przyciągnięte kolana, rodzice ,,okrakiem’’ przechodzą nad dziećmi 6. Ćwiczenia w parach ,,z’’: • Siad tyłem do siebie, nogi ugięte w kolanach, przepychanie siebie, pokonywanie oporu partnera, kołysanie się na boki, pochylanie do przodu • Ciągnięcie za kostki ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub na plecach /zmiana ról/ • Ciągnięcie za przeguby rąk lub łokcie, ćwiczącego leżącego na plecach /zmiana ról/ • Kołysanie dziecka, rodzic tworzy ,,fotelik’’, dziecko siada, łagodne kołysanie /kołysanie w różnych kierunkach-rodzic jedną ręką podtrzymuje się z tyłu, a drugą obejmuje dziecko/ 7. Ćw. skoczne w trójkach: • ,,razem’’- dwóch rodziców wspomaga osobę skaczącą /dziecko/, trzymając ją za dłonie i łokcie • ,,razem’’- huśtanie: dziecko trzymane jest za nadgarstki i kostki • Ćw. w parach ,,z’’- prowadzenie ślepca: ćwiczący zamyka oczy i jest prowadzony przez drugą osobę /zmiana ról/ 8. Ćw. w parach • ,,z’’- próby utrzymania równowagi i ciężaru ciała, rodzic kładzie się na plecach, ugina nogi. Dziecko kładzie się na nogach rodzica, rodzic trzyma dziecko za ręce /balansowanie/ • ,,przeciwko’’- dziecko robi tzw. ,,paczkę’’, rodzic próbuje ją ,,rozwiązać’’, unosić • ,,z’’- jedna osoba kładzie się na karimacie, druga ,,układa figurę’’/zmiana ról/ 9. Ćw. w grupie: • rodzice robią tunel /klęk podparty/, połowa do asekuracji, dzieci kolejno przechodzą czołgając się po plecach rodziców 10. Ćw. w grupie: • Wąż- wszyscy łapią się za ręce, nauczyciel prowadzi węża 11. Ćw. uspokajające, w parach, ze zmianą partnera: • Spokojny taniec, wzajemne obejmowanie siebie, kołysanie się w rytmie muzyki 12. Ćw. w grupie: • Kołysanie w kocach, 4 grupy, rodzice kołyszą dzieci • Taniec twórczy: dowolne ruchy .
III. Podsumowanie zajęcia: • Podziękowanie wszystkim za udział • Wręczenie podziękowań dzieciom i rodzicom • Omówienia zajęcia w sali zabaw /dzieci w tym czasie lepią z plasteliny/
Po każdej grupie ćwiczeń krótka relaksacja, ćwiczenia oddechowe.
LITERATURA: *M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. *W. Sherborne, Ruch rozwijający dla dzieci. |